05-01-2020, 04:37 PM
Cerebral Palsy ve Nedenleri
Cerebral Palsy, çocuklukta en sık rastlanan fiziksel engellilik durumudur. Gelişimini tamamlamamış beynin; doğum öncesi, doğum sırası veya doğum sonrası dönemde hasar görmesi nedeniyle oluşur.
Cerebral Palsy ilerleyici değildir.Travmaya uğramış beyne erken müdahale edilmesi ve hayat boyu rehabilitasyon uygulamasıyla önemli gelişmeler sağlanabilmektedir.
Prematüre doğum, düşük kilolu doğum, kanın pıhtılaşma problemleri, anne – bebek arasında kan uyuşmazlığı, gebelikte ya da doğum esnasında bebeğin oksijensiz kalması, beyin kanamaları, hamilelik döneminde annenin, bebeğin sinir sistemini etkileyecek, bakteriyel ya da viral enfeksiyon yaşaması, annenin hamilelik döneminde alkol, sigara, uyuşturucu ve/veya çeşitli ilaçlar kullanması, yaşadığı psikolojik sorunlar ve karın bölgesine gelen darbeler Cerebral Palsy’e neden olabilir.
[img=2x2][/img]
Havuz Terapisi
Günümüzde kullanılan başlıca üç teknik vardır. Bunlar PNF paternlerinin su içi uygulaması temeline dayanan Bad Ragaz Ring Metodu, yüzme eğitimi olarak da anılan Halliwick metodu ve tedavi amaçlı kullanılmayan sağlıklı kişilerde esnekliği, enduransı, kas kuvvetini arttırmak amaçlı kullanılan Watsu tekniğidir.
Bad Ragaz Halka Metodu
Termal suda uygulanan bir tekniktir. 33 35 derecelik sıcaklık gerekmektedir. Tüm dünyada kas reedüksiyonu, kuvvetlendirme, spinal traksiyon, gevşeme ve tonus inhibisyonu için 1930 dan beri kullanılan bir tekniktir. Terapistin kalça seviyesindeki suda terapist ayakları omuz genişliğinde açık kalça ve diz hafif fleksiyonda olacak şekilde uygulanır. Tedavi süresi 5 - 11 dakikadır. Suyun fizyolojik etkilerinden korunması açısından terapist günde en fazla dört saat suda kalmalıdır (1).
Halliwick Metodu
Genellikle yüzme eğitimi olarak bilinen bu metot 1949 yılında MC Millan tarafından geliştirilmiştir. Her yaş ve özür grubunda kullanılabilir. Yöntem hastanın su içinde bağımsızlığını teşvik etmeyi temel alır. Dört fazdan oluşur. Kişiyi suya hazırlama, su içi denge gelişim, baş ve solunum kontrolü üzerinde yoğunlaşır (1).
Watsu Metodu
1980 yılında Zen Shiatsu’nun özel esneklik arttırıcı hareketleri ve paternleri sıcak su içinde uygulamasıyla başlamıştır. Hastalar için değil sağlıklı kişilerin esnekliğini ve solunum kapasitelerini arttırmak için kullanılır. İskelet sistemi ve nöromusküler hastalıklar üzerinde denenmişse de başarılı olmamıştır (1).
CP de Havuz Terapisi
Son yıllarda karada gerçekleştirilen egzersizlere alternatif olarak su içi egzersizler gündeme gelmektedir. Su içi egzersiz uygulamaları kuvvetlendirme, germe egzersizleri fonsiyonel aktivite çalışmaları ve denge eğitimi için eğlenceli, motivasyonu arttıran ve güvenli bir çalışma ortamı sunmaktadır (3).
GMFCS Değerlendirmesi
Yaşları 5 ile 14 arasında değişen ameliyat, botoks hikayesi bulunmayan kognisyonu düzgün CP hikayeli 14 çocuk su içi egzersiz programına alınmış, 13 ü kontrol grubu olarak kullanılmıştır. 6 hafta sonunda tüm çocuklara GMFM-88 uygulanmıştır. Su içi egzersiz programına alınmış olan çocukların anlamlı bir gelişim gösterdiği görülmüştür (4).
Tek Denek Üzerine Tasarlanmış Bir Çalışma
5 yaşında spastik diplejik Cp li GMFCS 3 bir kız çocuğu üzerinde yapılmış bir çalışmadır. Hasta walker , bilateral AFO ve toplum içindeki uzun mesafeler için bebek arabası kullanmaktadır. Her hangi bir ameliyat öyküsü yoktur ve solunum kapasitesini geliştirmeye yönelik bir tedavi almamıştır (5).
Araştırma A1 aşaması B aşaması ve A2 aşaması olarak 3 aşamalı olarak gerçekleştirilmiştir. A1 aşamasında hiçbir müdahalede bulunmadan 6 hafta boyunca haftada bir ölçümler yapılmıştır. B aşaması müdahale aşamasıdır ve su içi egzersizleri yaptığı fazdır. 13. ve 19. haftalarda ölçümler yapılmıştır. A2 aşaması terapiler sonrası takip aşamasıdır (5).
Herhangi bir eklem limitasyonu yoktu. Gövdesi hipotoniktir. Kalça ekstansör abdüktörleri hamsringleri ve plantar fleksörleri modifiye Ashword scalasına göre 1 değerinde spastiktir (5).
Havuz terapisine başlamadan önce çocuk 6 hafta boyunca haftada bir değerlendirmeye alınmıştır. Bu süre boyunca haftada 2 kez yarım saatlik fizik tedavi uygulanmıştır (5).
[img=2x2][/img]
Uygulanan Terapi
Isınma :5 dakika
Koşu bandı yürüyüş, bacak egzersizleri, ve adım: Katılımcı13.4 26.8m/dk arasında değişen hızlarda koşu bandı üzerinde yavaş yavaş yürüdü
Terapist ellerinden tutarken su içerisinde kalça felksiyon ve ekstansiyonları yaptı (5).
Aerobik egzersizler; 30-40 dakika
Koşu bandında daha fazla koşamayacağını hissedene kadar terapist kontrolünde koşturuldu.
Mekik koşusu: havuz içerisinde oyuncak ördeğin peşinden koşarak ya da yürüyerek mümkün olduğunca hızlı olarak yaptırıldı (5).
Su direncine karşı karadaki aile bireyine karşı koşu yarışı şeklinde bir oyun ile koşturuldu.
Hasta terapistle yarış oyunu şeklinde su içerisinde ileri zıplamaya teşvik edildi.
Hasta omuzları derinliğinde suda koşmaya teşvik edildi (5).
Hasta omuzları derinliğinde suda terapist ya da aile bireyine karşı yarış şeklinde emekletildi.
Hasta omuzları derinliğinde su da kickboardları tekmeledi (5).
Soğuma: 5 dakika
Yavaş yürüme ve germe egzersizleri (5).
Sonuç (CP de Havuz Terapisinin Denge Üzerindeki Etkisi)
Thorpe and Reilly (2000) adlı araştırmacılar suyun Cp li kişiler için en güzvenli çevre olduğuna kanaat getirip denge çalışmalarının su içerisinde yapılabileceğini öne sürmüşlerdir. On hafta boyunca haftada üç kez her seans 45 daika olacak şekilde bir araştırma tasarlamış ve uygulamışlardır (6).
Yaşları 7 ile 13 arasında değişen 7 çocukla yapılan araştırma sonuçlarında denge TUG testi ile ölçülmüştür. Bu testte çocuklardan dik duruş pozisyonunda uzanabildikleri kadar yukarı uzanmaları istenmiştir. Araştırma öncesi ve sonrası yapılan ölçümlerde anlamlı değişimler saptanmıştır (6).
Kaynakça
1) Nafiz Akman, Özgür Sürenkök: Hidroterapi ve akuatik rehabilitasyon ders kitabı, Haberal Eğitim Vakfı, 2006
2)Bruce E. Becker, MD, MS : Aquatic Therapy: Scientific Foundations and Clinical Rehabilitation Applications. American Academy of Physical Medicine and Rehabilitation: Vol. 1, 859-872, September 2009
3) An Aquatic Physical Therapy Program at a Pediatric Rehabilitation Hospital:A Case Series Maria A. Fragala-Pinkham, PT, MS, Helene M. Dumas, PT, MS, Carrie A. Barlow, PT, PCS, and Amy Pasternak, PT, MS
4) Lidija Dimitrijević1, Marko Aleksandrović2, Dejan Madić2, Tomislav Okičić2,Dragan Radovanović2, Daniel Daly3 The Effect of Aquatic Intervention on the Gross Motor Function and Aquatic Skills in Children with Cerebral Palsy Journal of Human Kinetics volume 32/2012, 167-174 DOI:10.2478/v10078-012-0033-5 167Section - Aquatic Activities
5) Runzun Retarekar, PT, MS, Maria A. Fragala-Pinkham, PT, MS, and Elise L. Townsend, DPT, PhDOutpatient Physical Therapy, Spaulding Rehabilitation Hospital (R.R.), Boston, Massachusetts; Research Center forChildren with Special Health Care Needs (M.A.F.-P.), Franciscan Hospital for Children, Brighton, Massachusetts; andGraduate Programs in Physical Therapy (E.L.T.), MGH Institute of Health Professions, Boston, Massachusetts
6) O’Connor Jennifer Effects of Aquatic Exercise on Balance in Children with Cerebral Palsy A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements For the degree of Master of Science in Kinesiology May 2012
Cerebral Palsy, çocuklukta en sık rastlanan fiziksel engellilik durumudur. Gelişimini tamamlamamış beynin; doğum öncesi, doğum sırası veya doğum sonrası dönemde hasar görmesi nedeniyle oluşur.
Cerebral Palsy ilerleyici değildir.Travmaya uğramış beyne erken müdahale edilmesi ve hayat boyu rehabilitasyon uygulamasıyla önemli gelişmeler sağlanabilmektedir.
Prematüre doğum, düşük kilolu doğum, kanın pıhtılaşma problemleri, anne – bebek arasında kan uyuşmazlığı, gebelikte ya da doğum esnasında bebeğin oksijensiz kalması, beyin kanamaları, hamilelik döneminde annenin, bebeğin sinir sistemini etkileyecek, bakteriyel ya da viral enfeksiyon yaşaması, annenin hamilelik döneminde alkol, sigara, uyuşturucu ve/veya çeşitli ilaçlar kullanması, yaşadığı psikolojik sorunlar ve karın bölgesine gelen darbeler Cerebral Palsy’e neden olabilir.
[img=2x2][/img]
Havuz Terapisi
Günümüzde kullanılan başlıca üç teknik vardır. Bunlar PNF paternlerinin su içi uygulaması temeline dayanan Bad Ragaz Ring Metodu, yüzme eğitimi olarak da anılan Halliwick metodu ve tedavi amaçlı kullanılmayan sağlıklı kişilerde esnekliği, enduransı, kas kuvvetini arttırmak amaçlı kullanılan Watsu tekniğidir.
Bad Ragaz Halka Metodu
Termal suda uygulanan bir tekniktir. 33 35 derecelik sıcaklık gerekmektedir. Tüm dünyada kas reedüksiyonu, kuvvetlendirme, spinal traksiyon, gevşeme ve tonus inhibisyonu için 1930 dan beri kullanılan bir tekniktir. Terapistin kalça seviyesindeki suda terapist ayakları omuz genişliğinde açık kalça ve diz hafif fleksiyonda olacak şekilde uygulanır. Tedavi süresi 5 - 11 dakikadır. Suyun fizyolojik etkilerinden korunması açısından terapist günde en fazla dört saat suda kalmalıdır (1).
Halliwick Metodu
Genellikle yüzme eğitimi olarak bilinen bu metot 1949 yılında MC Millan tarafından geliştirilmiştir. Her yaş ve özür grubunda kullanılabilir. Yöntem hastanın su içinde bağımsızlığını teşvik etmeyi temel alır. Dört fazdan oluşur. Kişiyi suya hazırlama, su içi denge gelişim, baş ve solunum kontrolü üzerinde yoğunlaşır (1).
Watsu Metodu
1980 yılında Zen Shiatsu’nun özel esneklik arttırıcı hareketleri ve paternleri sıcak su içinde uygulamasıyla başlamıştır. Hastalar için değil sağlıklı kişilerin esnekliğini ve solunum kapasitelerini arttırmak için kullanılır. İskelet sistemi ve nöromusküler hastalıklar üzerinde denenmişse de başarılı olmamıştır (1).
CP de Havuz Terapisi
Son yıllarda karada gerçekleştirilen egzersizlere alternatif olarak su içi egzersizler gündeme gelmektedir. Su içi egzersiz uygulamaları kuvvetlendirme, germe egzersizleri fonsiyonel aktivite çalışmaları ve denge eğitimi için eğlenceli, motivasyonu arttıran ve güvenli bir çalışma ortamı sunmaktadır (3).
GMFCS Değerlendirmesi
Yaşları 5 ile 14 arasında değişen ameliyat, botoks hikayesi bulunmayan kognisyonu düzgün CP hikayeli 14 çocuk su içi egzersiz programına alınmış, 13 ü kontrol grubu olarak kullanılmıştır. 6 hafta sonunda tüm çocuklara GMFM-88 uygulanmıştır. Su içi egzersiz programına alınmış olan çocukların anlamlı bir gelişim gösterdiği görülmüştür (4).
Tek Denek Üzerine Tasarlanmış Bir Çalışma
5 yaşında spastik diplejik Cp li GMFCS 3 bir kız çocuğu üzerinde yapılmış bir çalışmadır. Hasta walker , bilateral AFO ve toplum içindeki uzun mesafeler için bebek arabası kullanmaktadır. Her hangi bir ameliyat öyküsü yoktur ve solunum kapasitesini geliştirmeye yönelik bir tedavi almamıştır (5).
Araştırma A1 aşaması B aşaması ve A2 aşaması olarak 3 aşamalı olarak gerçekleştirilmiştir. A1 aşamasında hiçbir müdahalede bulunmadan 6 hafta boyunca haftada bir ölçümler yapılmıştır. B aşaması müdahale aşamasıdır ve su içi egzersizleri yaptığı fazdır. 13. ve 19. haftalarda ölçümler yapılmıştır. A2 aşaması terapiler sonrası takip aşamasıdır (5).
Herhangi bir eklem limitasyonu yoktu. Gövdesi hipotoniktir. Kalça ekstansör abdüktörleri hamsringleri ve plantar fleksörleri modifiye Ashword scalasına göre 1 değerinde spastiktir (5).
Havuz terapisine başlamadan önce çocuk 6 hafta boyunca haftada bir değerlendirmeye alınmıştır. Bu süre boyunca haftada 2 kez yarım saatlik fizik tedavi uygulanmıştır (5).
[img=2x2][/img]
Uygulanan Terapi
Isınma :5 dakika
Koşu bandı yürüyüş, bacak egzersizleri, ve adım: Katılımcı13.4 26.8m/dk arasında değişen hızlarda koşu bandı üzerinde yavaş yavaş yürüdü
Terapist ellerinden tutarken su içerisinde kalça felksiyon ve ekstansiyonları yaptı (5).
Aerobik egzersizler; 30-40 dakika
Koşu bandında daha fazla koşamayacağını hissedene kadar terapist kontrolünde koşturuldu.
Mekik koşusu: havuz içerisinde oyuncak ördeğin peşinden koşarak ya da yürüyerek mümkün olduğunca hızlı olarak yaptırıldı (5).
Su direncine karşı karadaki aile bireyine karşı koşu yarışı şeklinde bir oyun ile koşturuldu.
Hasta terapistle yarış oyunu şeklinde su içerisinde ileri zıplamaya teşvik edildi.
Hasta omuzları derinliğinde suda koşmaya teşvik edildi (5).
Hasta omuzları derinliğinde suda terapist ya da aile bireyine karşı yarış şeklinde emekletildi.
Hasta omuzları derinliğinde su da kickboardları tekmeledi (5).
Soğuma: 5 dakika
Yavaş yürüme ve germe egzersizleri (5).
Sonuç (CP de Havuz Terapisinin Denge Üzerindeki Etkisi)
Thorpe and Reilly (2000) adlı araştırmacılar suyun Cp li kişiler için en güzvenli çevre olduğuna kanaat getirip denge çalışmalarının su içerisinde yapılabileceğini öne sürmüşlerdir. On hafta boyunca haftada üç kez her seans 45 daika olacak şekilde bir araştırma tasarlamış ve uygulamışlardır (6).
Yaşları 7 ile 13 arasında değişen 7 çocukla yapılan araştırma sonuçlarında denge TUG testi ile ölçülmüştür. Bu testte çocuklardan dik duruş pozisyonunda uzanabildikleri kadar yukarı uzanmaları istenmiştir. Araştırma öncesi ve sonrası yapılan ölçümlerde anlamlı değişimler saptanmıştır (6).
Kaynakça
1) Nafiz Akman, Özgür Sürenkök: Hidroterapi ve akuatik rehabilitasyon ders kitabı, Haberal Eğitim Vakfı, 2006
2)Bruce E. Becker, MD, MS : Aquatic Therapy: Scientific Foundations and Clinical Rehabilitation Applications. American Academy of Physical Medicine and Rehabilitation: Vol. 1, 859-872, September 2009
3) An Aquatic Physical Therapy Program at a Pediatric Rehabilitation Hospital:A Case Series Maria A. Fragala-Pinkham, PT, MS, Helene M. Dumas, PT, MS, Carrie A. Barlow, PT, PCS, and Amy Pasternak, PT, MS
4) Lidija Dimitrijević1, Marko Aleksandrović2, Dejan Madić2, Tomislav Okičić2,Dragan Radovanović2, Daniel Daly3 The Effect of Aquatic Intervention on the Gross Motor Function and Aquatic Skills in Children with Cerebral Palsy Journal of Human Kinetics volume 32/2012, 167-174 DOI:10.2478/v10078-012-0033-5 167Section - Aquatic Activities
5) Runzun Retarekar, PT, MS, Maria A. Fragala-Pinkham, PT, MS, and Elise L. Townsend, DPT, PhDOutpatient Physical Therapy, Spaulding Rehabilitation Hospital (R.R.), Boston, Massachusetts; Research Center forChildren with Special Health Care Needs (M.A.F.-P.), Franciscan Hospital for Children, Brighton, Massachusetts; andGraduate Programs in Physical Therapy (E.L.T.), MGH Institute of Health Professions, Boston, Massachusetts
6) O’Connor Jennifer Effects of Aquatic Exercise on Balance in Children with Cerebral Palsy A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements For the degree of Master of Science in Kinesiology May 2012